Leon Uris
Leon Uris (1924–2003) was een Amerikaanse schrijver, vooral bekend om zijn boeken over de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust en de oprichting van de staat Israël. Hij werd geboren in New York City en groeide op in een Joods gezin. Uris zelf diende in de Tweede Wereldoorlog en werkte als marinier in de Stille Oceaan, wat zijn schrijfstijl en visie op conflict en overleving sterk beïnvloedde.
Na de oorlog schreef Uris zijn eerste grote succes, Exodus (1958), dat de oprichting van de staat Israël vertelt, geïnspireerd door de geschiedenis van de Joodse vluchtelingen die naar Palestina emigreerden na de Holocaust. Het boek werd een wereldwijd bestseller en gaf Uris de reputatie van een schrijver die zich richtte op grote historische en politieke thema's.
In de jaren die volgden, schreef Uris nog meerdere boeken, waaronder Mila 18 (1961), dat zich richt op het getto van Warschau tijdens de Holocaust, en The Haj (1984), dat het conflict tussen Joden en Palestijnen na de oprichting van Israël behandelt. Zijn werk was vaak gericht op de strijd van volkeren voor vrijheid en onafhankelijkheid, en hij behandelde vaak de moraal van oorlog en conflict.
Uris’ werk werd soms geprezen vanwege de kracht van de verhalen, maar kreeg ook kritiek vanwege de simplificatie van complexe politieke kwesties en zijn soms idealistische weergave van de gebeurtenissen. Toch blijft zijn werk invloedrijk, vooral in de context van de naoorlogse wereld en de manier waarop geschiedenis wordt doorgegeven.
Zijn boeken zijn vertaald in vele talen en blijven wereldwijd gelezen worden, vooral als een manier om de traumatische gevolgen van oorlog en de veerkracht van de menselijke geest te begrijpen.
1. Mila 18 (1961)
- Inhoud: Dit boek speelt zich af in het Warschause getto tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het volgt de strijd van de Joodse verzetsbewegingen, die zich verzetten tegen de Nazi-bezetting. Het verhaal richt zich op het verzet vanuit verschillende perspectieven, waaronder de martelingen en de moeilijke keuzes die de mensen daar moesten maken. De titel verwijst naar een ondergrondse commandopost in het getto, waar veel van de beslissingen worden genomen. Het boek toont de moed, het verraad, en de offers die mensen in het getto brachten in hun poging te overleven en te vechten voor hun vrijheid.
2. Exodus (1958)
- Inhoud: Dit is waarschijnlijk Uris’ bekendste werk. Het volgt de geschiedenis van de oprichting van de staat Israël, beginnend met de vlucht van Joden uit Europa na de Tweede Wereldoorlog en hun reis naar Palestina. Het boek behandelt de gruwelen van de Holocaust en hoe de overlevenden zich verenigden om hun eigen land te stichten. Het verhaal heeft zowel een persoonlijke als een politieke dimensie, met dramatische gebeurtenissen die de geschiedenis van het Joodse volk weergeven.
3. The Haj (1984)
- Inhoud: Dit boek richt zich meer op de Palestijnse kant van de geschiedenis, en vertelt het verhaal van een Palestijnse familie vanaf de tijd van de oprichting van Israël. Het behandelt de complexe relaties tussen Joden en Palestijnen, en de gevolgen van de oprichting van Israël op de Arabische wereld. Hoewel dit niet direct een boek over de Holocaust is, biedt het wel een context voor de gevolgen ervan, aangezien veel Joodse vluchtelingen zich na de oorlog vestigden in Palestina.
Korte Lesopzet voor Mila 18 van Leon Uris
Doel:
- Begrijpen van de impact van de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust op het dagelijks leven van de mensen in de bezette gebieden.
- Analyseren van de thema’s van verzet, moed, opoffering en moraal in tijden van extreme onderdrukking.
- Kijken naar de rol van propaganda en de strijd om de waarheid te behouden in een wereld vol misleiding.
-
Inleiding (15-20 minuten):
- Begin met een korte uitleg over de historische achtergrond van het Warschause getto en de Holocaust.
- Bespreek kort de Joodse verzetsbewegingen in Europa en hun strijd om te overleven.
- Geef een overzicht van Leon Uris en zijn werk, vooral Mila 18, met een focus op de persoonlijke en politieke impact van de Holocaust.
-
Lezing en Discussie (30-40 minuten):
- Lees een fragment voor uit Mila 18 waarin de moedige keuzes van de Joodse verzetsstrijders of de moeilijke realiteit van het getto aan bod komen.
- Laat de leerlingen reflecteren op de keuzes die de personages maken, en stel vragen zoals:
- Wat zou jij doen in zo’n situatie?
- Wat betekenen woorden als “vrijheid” en “verzet” in tijden van extreme onderdrukking?
- Hoe verandert de gemeenschap in het getto door de belegering en de gewelddadige onderdrukking?
-
Groepswerk (30 minuten):
- Verdeel de klas in kleine groepen en geef elke groep een personage of een groep van Mila 18 om te onderzoeken. Laat ze de motivaties en keuzes van hun personage analyseren, met aandacht voor de morele dilemma’s die ze tegenkomen.
- Laat elke groep een korte presentatie geven over hun bevindingen.
-
Reflectie en afsluiting (15 minuten):
- Laat de leerlingen reflecteren op de thema’s van verzet en overleving in Mila 18. Bespreek of deze thema’s relevant zijn voor de wereld van vandaag.
- Vraag de leerlingen om te delen hoe ze denken dat verhalen als Mila 18 helpen om de geschiedenis van de Holocaust levend te houden voor de volgende generaties.