Check in-out bij WO2

Check-in vragen (begin van de les)
- Wat weet je al over propaganda?
- Kun je een voorbeeld noemen van iets wat je ooit hebt gezien of gehoord dat misschien propaganda was?
- Hoe voelt het om les te krijgen over een zo heftig onderwerp als de Tweede Wereldoorlog?
- Wat zou jij doen als je leefde in een tijd waarin de overheid bepaalde wat waarheid is?
- Heb je ooit gemerkt dat informatie online of in de media je mening probeerde te beïnvloeden?
- Waarom denk je dat sommige mensen vatbaarder zijn voor propaganda dan anderen?
- Wat is een historische gebeurtenis waarvan jij vindt dat iedereen erover zou moeten leren?
- Wat zou je vandaag willen ontdekken of begrijpen over de Tweede Wereldoorlog?
- Als je in een krant uit 1940 zou kunnen kijken, wat voor soort berichten verwacht je dan te zien?
- Hoe denk je dat jongeren van jouw leeftijd destijds de oorlog en propaganda hebben ervaren?
Check-out vragen (einde van de les)
- Wat is het belangrijkste dat je vandaag hebt geleerd?
- Welke emotie riep het onderwerp van vandaag bij je op? Waarom?
- Hoe denk je dat propaganda mensen kon overtuigen om verschrikkelijke dingen te doen?
- Wat zou je iemand uitleggen die nog nooit van concentratiekampen heeft gehoord?
- Hoe denk je dat social media vandaag de dag een rol speelt bij het verspreiden van propaganda?
- Wat neem je mee uit deze les dat je nooit meer zult vergeten?
- Wat zou je doen als je merkt dat iemand nepnieuws of propaganda verspreidt?
- Kun je een voorbeeld noemen van een situatie waarin jij kritisch nadenkt voordat je iets gelooft?
- Hoe zou jij iemand uitleggen waarom het belangrijk is om van deze geschiedenis te leren?
- Wat zou jij nog willen onderzoeken of bespreken na deze les?