Check in-out bij WO2

 

Check-in vragen (begin van de les)

  1. Wat weet je al over propaganda?
  2. Kun je een voorbeeld noemen van iets wat je ooit hebt gezien of gehoord dat misschien propaganda was?
  3. Hoe voelt het om les te krijgen over een zo heftig onderwerp als de Tweede Wereldoorlog?
  4. Wat zou jij doen als je leefde in een tijd waarin de overheid bepaalde wat waarheid is?
  5. Heb je ooit gemerkt dat informatie online of in de media je mening probeerde te beïnvloeden?
  6. Waarom denk je dat sommige mensen vatbaarder zijn voor propaganda dan anderen?
  7. Wat is een historische gebeurtenis waarvan jij vindt dat iedereen erover zou moeten leren?
  8. Wat zou je vandaag willen ontdekken of begrijpen over de Tweede Wereldoorlog?
  9. Als je in een krant uit 1940 zou kunnen kijken, wat voor soort berichten verwacht je dan te zien?
  10. Hoe denk je dat jongeren van jouw leeftijd destijds de oorlog en propaganda hebben ervaren?

Check-out vragen (einde van de les)

  1. Wat is het belangrijkste dat je vandaag hebt geleerd?
  2. Welke emotie riep het onderwerp van vandaag bij je op? Waarom?
  3. Hoe denk je dat propaganda mensen kon overtuigen om verschrikkelijke dingen te doen?
  4. Wat zou je iemand uitleggen die nog nooit van concentratiekampen heeft gehoord?
  5. Hoe denk je dat social media vandaag de dag een rol speelt bij het verspreiden van propaganda?
  6. Wat neem je mee uit deze les dat je nooit meer zult vergeten?
  7. Wat zou je doen als je merkt dat iemand nepnieuws of propaganda verspreidt?
  8. Kun je een voorbeeld noemen van een situatie waarin jij kritisch nadenkt voordat je iets gelooft?
  9. Hoe zou jij iemand uitleggen waarom het belangrijk is om van deze geschiedenis te leren?
  10. Wat zou jij nog willen onderzoeken of bespreken na deze les?