Nationaal Socialisme, WO2

Führer und Verführer (2024) Film 

Primo Levi: “Het gebeurde… en daarom kan het opnieuw gebeuren.” 

 

Vanaf maart 1938, toen Hitler Oostenrijk inlijfde, begon de propagandamachine van Joseph Goebbels op volle kracht te draaien. Steeds meer mensen steunden het beleid van de nazi’s. Eerst probeerde Goebbels de Duitsers gerust te stellen, maar toen Hitler duidelijk maakte dat hij oorlog wilde, veranderde hij zijn aanpak. Hij wilde in de smaak blijven vallen bij Hitler en maakte de propaganda nog extremer. Hij misleidde het Duitse volk met antisemitische films, zoals De Eeuwige Jood, en zorgde ervoor dat steeds meer mensen radicale ideeën kregen. Tot het einde van nazi-Duitsland in mei 1945 bleef Goebbels proberen het fascisme positief neer te zetten, zelfs toen alles verloren was.

Hoe manipuleer je een volk? Zonder propaganda lukt het niet. Führer und Verführer laat zien hoe propagandaminister Joseph Goebbels de waanzin van Hitler aan het Duitse volk verkocht.

Ik bepaal wat waarheid is.

Führer und Verführer - Filmkrant

Führer und Verführer -Trailer, reviews & meer - Pathé

Propaganda: de impact van het internet | Mediawijs

Führer und Verführer laat zien hoe propaganda werkte in het Derde Rijk. Maar als je goed kijkt, zie je dat dit nog steeds gebeurt. Goebbels zei dat hij bepaalde wat de waarheid was. Dat klinkt als iets uit een duister verleden, maar in veel landen gebeurt het weer. Populistische leiders, partijen en bewegingen gebruiken nepnieuws en propaganda om mensen klaar te stomen voor een gevaarlijke toekomst. Dit gaat nog 110 keer sneller via de socials en moderne media. Goebbels zou zooo blij geweest zijn als dit in zijn tijd beschikbaar was...

De manier waarop propaganda in het Derde Rijk werkte, lijkt wel op hoe moderne media en sociale netwerken vandaag de dag invloed uitoefenen. Net zoals Goebbels de controle had over wat mensen als 'waarheid' beschouwden, kunnen grote techbedrijven en social media-platforms bepalen welke informatie we zien. Door algoritmes en gepersonaliseerde content worden mensen vaak in hun eigen bubbel van informatie opgesloten, waar alleen berichten die hun overtuigingen bevestigen, doorgelaten worden. Dit creëert polarisatie en misinformatie, iets dat we ook in de geschiedenis van propaganda terugzien. Net zoals in het verleden kan dit bijdragen aan een gevaarlijke toekomst, waar feiten minder belangrijk zijn dan emoties en macht.