Lessenserie: Unicorns voor 16-jarigen met focus op geschiedenis en kunst

Les 1: De Unicorn in de Mythologie

  • Doel: Leerlingen verdiepen zich in de mythologische oorsprong van de unicorn.
  • Activiteiten:
    • Vergelijkend onderzoek: Verdeel de klas in groepen en laat elke groep een andere mythologie onderzoeken (Griekse, Keltische, Chinese). Ze zoeken naar verhalen en afbeeldingen waarin unicorns voorkomen.
    • Symboliek: Bespreek de symboliek die aan unicorns wordt toegekend in verschillende culturen (maagdelijkheid, zuiverheid, kracht).
    • Discussie: Organiseer een discussie over de vraag waarom unicorns zo'n blijvende fascinatie uitoefenen op de mensheid.

Les 2: De Unicorn in de Middeleeuwen

  • Doel: Leerlingen onderzoeken de rol van de unicorn in de middeleeuwse kunst en literatuur.
  • Activiteiten:
    • Beeldanalyse: Analyseer middeleeuwse tapijten, boekverluchtingen en andere kunstwerken waarin unicorns voorkomen.
    • Alchemie: Maak een uitstapje naar de wereld van de alchemie. Bespreek hoe unicorns werden geassocieerd met de zoektocht naar het Steen der Wijzen.
    • Jachttaferelen: Analyseer jachttaferelen met unicorns en bespreek de dubbelzinnige boodschap van deze afbeeldingen (kracht vs. kwetsbaarheid).

Les 3: De Unicorn in de Renaissance en Barok

  • Doel: Leerlingen ontdekken hoe de unicorn is geëvolueerd in de kunst van de Renaissance en de Barok.
  • Activiteiten:
    • Stijlen vergelijken: Vergelijk de weergave van unicorns in de middeleeuwen met die in de Renaissance en de Barok.
    • Symbolische betekenis: Onderzoek hoe de symboliek van de unicorn is veranderd in deze periodes.
    • Kunstenaars: Verdiep je in bekende kunstenaars die unicorns in hun werk hebben opgenomen (zoals Raffaël, Rubens).

Les 4: De Unicorn in de Moderne Tijd

  • Doel: Leerlingen onderzoeken hoe de unicorn in de moderne cultuur is geëvolueerd en welke nieuwe betekenissen eraan worden toegekend.
  • Activiteiten:
    • Popcultuur: Analyseer films, boeken, muziek en reclames waarin unicorns voorkomen.
    • Psychologie: Bespreek de psychologische betekenis van unicorns in de moderne samenleving (nostalgie, escapisme, empowerment).
    • Creatieve opdracht: Laat leerlingen een eigen moderne interpretatie van de unicorn maken, bijvoorbeeld een stripverhaal, een kort verhaal of een kunstwerk.

Les 5: De Unicorn en Wetenschap

  • Doel: Leerlingen verkennen de wetenschappelijke aspecten van unicorns.
  • Activiteiten:
    • Paleontologie: Bespreek fossielen en de mogelijkheid dat eenhoorns ooit hebben bestaan.
    • Genetica: Onderzoek de genetische manipulatie en de ethische aspecten ervan in relatie tot het creëren van dieren met hoorns.
    • Discussie: Organiseer een debat over de vraag of het wenselijk is om dieren genetisch te modificeren.

Praktische Kunstopdrachten

  • Creëer je eigen unicorn bestiarium: Laat leerlingen een bestiarium maken waarin ze verschillende soorten unicorns beschrijven en illustreren.
  • Ontwerp een modern unicorn logo: Laat leerlingen een logo ontwerpen voor een bedrijf of product dat met unicorns te maken heeft.
  • Maak een 3D-model van een unicorn: Gebruik verschillende materialen zoals klei, papier-maché of digitale tools.
  • Schrijf een kort verhaal: Laat leerlingen een kort verhaal schrijven over een avontuur met een unicorn.

Verbinding met Restorative Practice:

  • Veilige ruimte: Creëer een omgeving waar leerlingen zich vrij voelen om hun fantasie de vrije loop te laten.
  • Samenwerking: Laat leerlingen samenwerken aan projecten om de samenwerking en communicatie te bevorderen.
  • Reflectie: Moedig leerlingen aan om te reflecteren op hun eigen werk en dat van anderen.
  • Respect: Benadruk het belang van respect voor verschillende meningen en culturen.

Door deze lessenserie kunnen leerlingen:

  • Hun kennis over geschiedenis, kunst en mythologie vergroten.
  • Hun creativiteit ontwikkelen.
  • Kritisch denken over de wereld om hen heen.
  • Samenwerken en communiceren met anderen.