Les 1: Body Art: Spiegel van de Cultuur

  • Check-in: Hoe zou jij jezelf omschrijven aan de hand van drie symbolen?
  • Kern:
    • Introductie: Start met een interactieve discussie over de definitie van body art. Wat valt er allemaal onder? Denk aan tatoeages, littekens, piercings, kleding, make-up, haarstijlen, etc. Bespreek voorbeelden uit verschillende culturen en tijden.
    • Historische context: Duik dieper in de geschiedenis van body art. Bekijk afbeeldingen en bespreek de betekenis van verschillende vormen van body art in oude beschavingen (Egyptenaren, Kelten, Inca's, etc.).
    • Culturele betekenis: Onderzoek hoe body art wordt gebruikt om identiteit, status, religie, en culturele overtuigingen uit te drukken. Bespreek voorbeelden van stammen en gemeenschappen over de hele wereld.
    • Creatieve opdracht: Leerlingen kiezen een cultuur of tijdsperiode die hen interesseert en onderzoeken de body art praktijken. Ze presenteren hun bevindingen aan de klas in de vorm van een korte presentatie of een visueel essay.
  • Restorative Vraag: Welke functie of betekenis van body art spreekt jou het meest aan en waarom?
  • Check-out: Wat heb je geleerd over de rol van body art als culturele uitdrukking?

Les 2: Tatoeages: Verhalen op de Huid

  • Check-in: Wat is jouw mening over tatoeages? Zijn ze kunst, mode, of iets anders?
  • Kern:
    • Symboliek: Bespreek de symboliek van verschillende tatoeage stijlen en motieven (tribal, traditioneel, realistisch, etc.). Wat betekenen deze symbolen in verschillende culturen?
    • Technieken: Leerlingen onderzoeken de verschillende technieken die gebruikt worden om tatoeages te zetten, van traditionele methoden tot moderne machines.
    • Ethiek: Bespreek de ethische aspecten van tatoeages, zoals de risico's voor de gezondheid, de pijn, en de mogelijkheid om spijt te krijgen van een tatoeage.
    • Creatieve opdracht: Leerlingen ontwerpen een tatoeage die een persoonlijk verhaal of een belangrijke gebeurtenis in hun leven uitbeeldt. Ze kunnen hun ontwerp presenteren en uitleggen aan de klas.
  • Restorative Vraag: Als je een tatoeage zou nemen, welke boodschap zou je willen uitdragen?
  • Check-out: Wat heb je geleerd over de complexiteit van tatoeages als kunstvorm en culturele expressie?

Les 3: Littekens: Tekens van Kracht en Identiteit

  • Check-in: Wat zijn jouw associaties met littekens?
  • Kern:
    • Culturele praktijken: Onderzoek de culturele praktijken rondom littekens in verschillende gemeenschappen, zoals Afrikaanse stammen. Bespreek de betekenis van littekens als teken van initiatie, schoonheid, en kracht.
    • Kunstzinnige expressie: Bespreek hoe littekens als vorm van kunstzinnige expressie kunnen worden gezien. Bekijk het werk van kunstenaars die littekens gebruiken in hun werk.
    • Ethiek: Bespreek de ethische aspecten van het aanbrengen van littekens, zoals de pijn, de gezondheidsrisico's, en de vraag of het een vorm van zelfbeschadiging is.
    • Creatieve opdracht: Leerlingen maken een conceptueel kunstwerk dat de betekenis van littekens onderzoekt. Ze kunnen verschillende materialen en technieken gebruiken, zoals fotografie, collage, of mixed media.
  • Restorative Vraag: Hoe kunnen we littekens als cultureel fenomeen beter begrijpen en waarderen?
  • Check-out: Wat heb je geleerd over de diverse betekenissen en interpretaties van littekens?

Les 4: Henna: Kunst met een Verhaal

  • Check-in: Heb je zelf ervaring met henna? Zo ja, deel je ervaring.
  • Kern:
    • Geschiedenis en tradities: Leerlingen onderzoeken de geschiedenis van henna en de culturele tradities rondom het gebruik ervan in verschillende landen, zoals India, Marokko, en Egypte.
    • Symboliek: Bespreek de symboliek van verschillende henna patronen en motieven. Wat betekenen ze in verschillende culturen?
    • Technieken: Leerlingen leren de basisprincipes van het aanbrengen van henna. Ze kunnen oefenen op papier of op elkaar.
    • Creatieve opdracht: Leerlingen ontwerpen hun eigen henna patroon, geïnspireerd door de traditionele motieven en hun eigen creativiteit. Ze kunnen hun ontwerp aanbrengen op zichzelf of op een model.
  • Restorative Vraag: Welke betekenis zou jij willen overbrengen met een henna ontwerp?
  • Check-out: Wat heb je geleerd over de kunst en culturele betekenis van henna?

Les 5: Body Art als Vorm van Protest

  • Check-in: Waar sta jij voor? Wat zou je willen veranderen in de wereld?
  • Kern:
    • Actuele voorbeelden: Onderzoek actuele voorbeelden van body art die gebruikt wordt als vorm van protest en activisme. Denk aan protestmarsen, performance kunst, en online campagnes.
    • Impact: Bespreek de impact van body art als vorm van protest. Hoe kan het de aandacht vestigen op belangrijke kwesties en mensen mobiliseren?
    • Ethiek: Bespreek de ethische aspecten van body art als protest, zoals de risico's voor de deelnemers en de vraag of het altijd effectief is.
    • Creatieve opdracht: Leerlingen ontwikkelen een concept voor een body art project dat een statement maakt over een kwestie die zij belangrijk vinden. Ze presenteren hun concept aan de klas.
  • Restorative Vraag: Hoe kan body art bijdragen aan sociale verandering?
  • Check-out: Wat heb je geleerd over de kracht van body art als middel voor protest en activisme?

Les 6: Body Art in de Digitale Wereld

  • Check-in: Hoeveel tijd besteed je dagelijks aan sociale media?
  • Kern:
    • Digitale manipulatie: Onderzoek hoe body art wordt gebruikt en gemanipuleerd in de digitale wereld, bijvoorbeeld door middel van filters, Photoshop, en social media.
    • Identiteit: Bespreek de impact van digitale body art op onze identiteit en zelfbeeld. Hoe beïnvloeden deze beelden onze perceptie van schoonheid en normaliteit?
    • Ethiek: Bespreek de ethische aspecten van digitale body art, zoals het creëren van onrealistische beelden, cyberpesten, en de commercialisering van het lichaam.
    • Creatieve opdracht: Leerlingen creëren een digitaal kunstwerk dat de relatie tussen body art en de digitale wereld onderzoekt. Ze kunnen gebruik maken van fotografie, grafische vormgeving, of andere digitale media.
  • Restorative Vraag: Hoe kunnen we op een kritische en verantwoorde manier omgaan met digitale body art?
  • Check-out: Wat heb je geleerd over de invloed van de digitale wereld op onze perceptie van body art en identiteit?