Les 1: Draken in Mythe en Legende

  • Check-in: Wat is jouw favoriete verhaal over draken?
  • Kern:
    • Verhalen en symboliek: Leerlingen onderzoeken drakenverhalen uit verschillende culturen (Europese, Aziatische, etc.). Ze analyseren de symbolische betekenis van draken in deze verhalen (chaos, kracht, wijsheid, etc.).
    • Beeldende kunst: Bekijk afbeeldingen van draken in verschillende kunststijlen en periodes. Bespreek hoe kunstenaars draken hebben afgebeeld en welke emoties of ideeën ze wilden overbrengen.
    • Creatieve opdracht: Leerlingen kiezen een drakenverhaal dat hen aanspreekt en maken een kunstwerk (schilderij, tekening, sculptuur) dat de essentie van het verhaal weergeeft.
  • Restorative Vraag: Hoe heb je de symboliek van de draak in jouw kunstwerk verwerkt?
  • Check-out: Wat heb je geleerd over de verschillende manieren waarop draken in mythe en legende worden afgebeeld?

Les 2: Het Drakenei: Symbool van Potentieel

  • Check-in: Wat zou er in jouw drakenei zitten als je er een zou hebben?
  • Kern:
    • Vorm en functie: Leerlingen onderzoeken de vorm en functie van drakeneieren in verhalen. Wat symboliseren ze (nieuw leven, potentieel, geheim)?
    • Design: Leerlingen ontwerpen hun eigen drakenei. Ze denken na over de vorm, kleur, textuur en versieringen.
    • Creatieve opdracht: Leerlingen maken hun drakenei met behulp van verschillende materialen (klei, papier-maché, textiel, etc.). Ze kunnen het ei beschilderen, beplakken of er andere versieringen aanbrengen.
  • Restorative Vraag: Welke betekenis heb je in jouw drakenei verwerkt?
  • Check-out: Wat heb je geleerd over de symboliek van drakeneieren en hoe je dit in een kunstwerk kunt uitdrukken?

Les 3: Drakenschilderen: Kracht en Beweging

  • Check-in: Hoe zou jouw ideale draak eruitzien?
  • Kern:
    • Anatomie en beweging: Leerlingen bestuderen de anatomie van draken (vleugels, schubben, klauwen, etc.). Ze oefenen met het tekenen van draken in verschillende houdingen en bewegingen.
    • Schildertechnieken: Leerlingen experimenteren met verschillende schildertechnieken (aquarel, acryl, olieverf) om de textuur en beweging van drakenschubben en vleugels weer te geven.
    • Creatieve opdracht: Leerlingen schilderen een draak in actie. Ze kunnen kiezen voor een realistische of fantasierijke stijl.
  • Restorative Vraag: Hoe heb je de kracht en beweging van de draak in jouw schilderij weergegeven?
  • Check-out: Wat heb je geleerd over het schilderen van draken en het uitdrukken van beweging en kracht in een kunstwerk?

Les 4: Draken in de Moderne Cultuur

  • Check-in: Waar heb je voor het laatst een draak gezien (film, boek, game)?
  • Kern:
    • Populaire cultuur: Leerlingen onderzoeken hoe draken worden afgebeeld in de moderne cultuur (films, boeken, games, etc.). Wat zijn de verschillen en overeenkomsten met de traditionele drakenverhalen?
    • Ontwerp een draak: Leerlingen ontwerpen hun eigen draak, geïnspireerd door de moderne interpretaties van draken. Ze kunnen hun draak beschrijven, tekenen en een verhaal erover schrijven.
    • Presentatie: Leerlingen presenteren hun draak aan de klas. Ze leggen uit hoe ze hun draak hebben ontworpen en welke betekenis hun draak heeft.
  • Restorative Vraag: Wat maakt jouw draak uniek?
  • Check-out: Wat heb je geleerd over de evolutie van draken in de cultuur en hoe je zelf een draak kunt creëren met een eigen identiteit?

 

Les 1: Draken in Mythe en Legende

Les 2: Het Drakenei: Symbool van Potentieel

Les 3: Drakenschilderen: Kracht en Beweging

Les 4: Draken in de Moderne Cultuur